2010. október 29., péntek

Nicholas Sparks: Az utolsó dal



Könyv? Film? Mindkettő! 
Így még nem jártam, mint most. Néztem Az utolsó dal c. filmet, és arra gondoltam, ez pont olyan, mintha a forgatókönyvet Nicholas Sparks írta voltna. Később rákerestem, és kiderült, elhibáztam, ő írta a forgatókönyvet, mi több a regényt is, amiből a film készült. Olvastam már egy-két Sparks könyvet, amire leginkább emlékszek az a Szerelmünk lapjai, Éjjel a parton, A leghosszabb út-ezekből még a filmeket is láttam . Nem kedveltem meg Sparks-t. Úgy éreztem olvasás közben, hogy túlságosan manipulatív, olyan témát keres, ami így vagy úgy de a közönség nagy részének életét érinti. Romantika, szerelem, egymásra találás, a szerelem elvesztése, újbóli egymásra találás. Könnyen eladható történetek. De ez a film, annyira megérintett, (és végre nem a szerelmi szállal), hogy esélyt adok a könyvre, és amint lehet, elolvasom. A regényről még nem tudok nyilatkozni, így a filmről írok: 
   "Az utolsó dal egy kicsiny amerikai tengerparti városban játszódik, és a középpontjában egy családjától elidegenedett apa áll, aki esélyt kap arra, hogy együtt töltse a nyarat lázadó tinédzser lányával, akit hosszú évek óta nem látott. Az újbóli kapcsolatfelvétel igen nehezen indul, ám szerencsére van egy közös érdeklődési pontjuk: a zene. És a zenén keresztül megismerhetjük a család történetét: barátságokat, titkokat és árulásokat, az első szerelmet és a második esélyt." (forrás: port.hu ) 
Az apa szerepében Greg Kinner (A szerelem hálójában, A csábítás elmélete), a lányát Miley Cyrus (Hannah Montana) alakítja. Az első gondolatom a szereposztás láttán: "Te jó ég, csak Hannah Montana-t ne!" Családunkban sok az apró kamasz, általuk, velük volt szerencsém látni a sorozatból néhány rész, sok(k) volt nekem. Így előítéletekkel teli ültem neki. Egy teljesen átlagos limonádéra készültem. Gondoltam jön majd egy nekem csöppet nyálas, tini lányok szívét dobogtató, lehetőleg szőke szépfiú, akin hősnőnk szeme fennakad, persze a szőke hercegnek is azonnal megtetszik majd Miley leányzó. Lesz néhány összetűzés apja-lánya között, ajtócsapkodás, könnyeek, de aztán minden jóra fordul, és persze valami Miley Cyrus dalocskát is elénekelnek a naplementében. 
Erre: 
Ott volt a Szőke, természetesen a tengerparton röplabdázott félmeztelenül, és az is természetes volt, hogy Miley átvitt értelemben, és fizikálisan is bele botlik már az első nap, azonnal jött a tetszel nekem, én is neked is. De még egy hajszállal elkerülte a nyálas kategóriát. (Vagy csak én szeretem nagyon a romantikát?) Nem túlozta el a szerelmi szálat, az első szerelem minden szépségével, és fájdalmával megjelenítették. 

 Zene: nekem kevés volt. Az előzetes és a cím azt sugallta, hogy a zene itt mindenütt jelen lesz. Így sok-sok jó énekre számítottam. Sajnos egy se nagyon volt.
Ha igazságos akarok lenni, akkor nem mondhatom, hogy ez egy toplistás film. Sok mellékszál, és több karakter is kidolgozatlan maradt. De..

A családi szál sokkal lényegesebb volt. Ez az oka annak, hogy a film után adok egy esélyt a könyvnek is. Egy szétszakított család, egy apa és egy lánya, akik régen közös nyelvet beszéltek, most idegenek, mint akik nem is egy bolygóról jöttek. A zene, a szeretet, a nyár ismét összehozza őket. Mégis az élet olyan igazságtalan. A lánynak fel kell nőnie, miközben átéli életének talán eddigi legnagyobb veszteségét. Nagylányosan megvallom, én bizony pityeregtem egy sort. Ezért írtam Sparks-ra, hogy manipulál. Valószínűleg tartom, hogy a női lélek jó ismerője. A film célközönsége is nagy valószínűséggel a nők kb 12-tól 99 éves korig. Szerintem, ha a hibákat nem tekintjük, (és most ne nézzük, mert az apa-lánya kapcsolat megér ennyit) egy jó kis családi mozi.

Értékelés:3,5-4 között

Az íróról: 
Nicholas Sparks (Omaha, 1965. december 31.) amerikai bestsellerszerző. Eddig 15 könyvét adták ki, 6 regényéből filmet készítettek. Regényei témája többek között hit, szerelem, tragédia, sors. 
Könyvei
§  The Notebook - Szerelmünk Lapjai (1996 október)
§  Message in a Bottle - Üzenet a palackban (1998 április)
§  A Walk to Remember - Séta a múltba (1999 október)
§  The Rescue - A tűzlovag (2000 szeptember)
§  A Bend in the Road - Mindig van holnap (2001 szeptember)
§  Nights in Rodanthe - Éjjel a parton (2002 szeptember)
§  The Guardian - Az őrangyal (2003 április)
§  The Wedding - Eltékozolt évek (2003 szeptember)
§  Three Weeks with my Brother (2004 április)
§  True Believer - Igaz hittel (2005 április)
§  At First Sight - Első látásra (2005 október)
§  Dear John - Kedves John (2006 október)
§  The Choice - Válaszúton (2007 szeptember)
§  The Lucky One - Szerencsecsillag (2008 október)
§  The Last Song - Az utolsó dal (2009 szeptember)

Filmfeldolgozások 
§  Üzenet a palackban (1999) főszereplők: Robin Wright Penn és Kevin Costner
§  Séta a múltba (2002) főszereplők: Mandy Moore és Shane West
§  Szerelmünk lapjai (2004) főszereplők: Rachel McAdams és Ryan Gosling
§  Éjjel a parton (2008) főszereplők: Diane Lane és Richard Gere
§  Kedves John (2010) főszereplők: Amanda Seyfried és Channing Tatum
§  Igaz hittel (TBA, 2011)
§  Szerencsecsillag (TBA, 2012)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése