2011. április 2., szombat

Kölcsön könyv ugye visszajár?

11-12 éve aktív olvasó és könyvvásárló vagyok, ebből kifolyólag szép kis könyvtáram van itthon. Szinte mindig beszélek valamilyen könyvről, és örülök, ha sikerül másnak kedvet csinálnom hozzá. Régen szívesen kölcsön adtam őket.
Mára viszont ez a rossz tapasztalataim miatt megváltozott, pontosabban már csak a két legjobb barátnőmnek adom oda. (Meg persze anyunak, de ő itt lakik egy ajtóval arrébb, és könnyen kontroll alatt tartható. )Ők ugyan olyan, sőt talán még nagyobb szeretettel vigyáznak a könyveimre, mint ahogy azt én magam tenném.
Ha én kapok kölcsönbe, szintén ezt az elvet követem. Persze mindenkivel előfordulhat, hogy akaratlanul kárt tesz egy könyvben. Véletlenül elszakad egy lap, vagy a példány annyira gyönge ragasztású, hogy egyszerűen szétesik a kezünkben. Véletlenek vannak.

Könyveimmel olyan vagyok, mint a Kacsamesék Dagobert bácsia. Ahogyan ő a páncéltermében úszkálva kiszúrja, ha egyetlen centje is hiányzik, úgy én is pontosan meg tudom mondani melyik könyvem hol és kinél van.  
Éppen ezért, amikor egy régen kölcsön adott kedvencemet visszakértem attól, akinek odaadtam, eléggé meglepődtem a válaszán.  Nevezzük őt Y-nak.

Y: Már rég visszaadtam.
Én: Nem, nem adtad.
Y: De visszaadtam.
Én: Nem adtad!
Y: Szerintem igen. De majd szétnézek otthon.
Később mikor újra beszéltünk….
Én: Megtaláltad a könyvem?
Y: Milyen könyved?
Én: Azt, amelyiket kölcsön adtam.
Y: Nem is adtad nekem kölcsön.
Én: De igen, és azt ígérted, megnézed otthon.
Y: Ja, már emlékszem. Persze, megnéztem mindenütt. Nincs nálam, visszaadtam.

Ezen a ponton komolyan elgondolkoztam, mi lett a Dagobert-féle ösztönömmel? Vagy máris szenilis lettem?
Sorba kérdeztem azokat, akiknek szoktam könyvet kölcsönözni. Senkinél nem volt. Teltek az évek, és a könyv nem került elő. Már le is mondtam róla. De valami azt súgta, Y-nál van.

Pár hete nagyobb társaság jött össze Y-nál. Mi is ott voltunk. Y-nak nincs még sok saját könyve, elférnek egy rövid polcon, két sorban.  Viszont érdekes gyűjtemény, már rég láttam, így megnéztem magamnak. Az elsősorban volt egymás mellett két érdekesnek tűnő regény. Leemeltem őket, hogy elolvassam a fülszöveget. Na és mi volt közvetlenül a két könyv mögött?
Bizony, az én rég elveszetnek hitt könyvecském. Nagyon megörültem neki. De aztán nem is tudtam mit tegyek. Egyszerűen csak fogjam, és vigyem haza magammal? Vagy szóljak, hogy megtaláltam ennyi év után? Ciki helyzet.
Végül, amikor haza indultunk, és elköszöntünk, kezemben a könyvvel megkérdeztem:
Haza vihetem? Itt van már évek óta, nekem meg kellene.
Y sértődött válasza: Azt se tudtam, hogy itt van!

Hogy hova akarok ezzel az egésszel kilyukadni?
1.       A kölcsön kapott könyvre vigyázz úgy, mintha a tied lenne!
2.        Ne felejtsd el visszaadni!
3.       Olyan embernek adj könyveket kölcsön, aki legalább annyira szereti őket, mint te.  

19 megjegyzés:

  1. Á, ez nagyon durva! A "kedves barátnő" finoman szólva is pofátlan. Nekem eddig visszaadták a könyveimet, de amióta gimiben kölcsönadtam az egyik osztálytársnőmnek a diákkönyvtáras József Attila és Petőfi válogatott verseket és mindkettőt betört borítóval kaptam vissza, azóta irigy vagyok és tényleg csak keveseknek adok oda bármit is. Tavaly akart az egyik ismerősöm valami vidám, vicces könyvet kölcsönkérni tőlem (szerencsére nem volt még sose nálunk), mert tudta, hogy könyvmániás vagyok, de azt mondtam neki, hogy nincs ilyenem. Tudom, gonosz vagyok, de biztos voltam benne, hogy nem olyan állapotban kaptam volna vissza, mint amilyen a polcomon volt.

    VálaszTörlés
  2. Már sokszor jártam én is így,könyvekkel és dvd-kel is(mindkettőt szenvedélyesen gyűjtöm)!Kaptam már vissza pörköltszaftos,csokimaszatos,szakadt,hiányzó lapú és még sorolhatnám milyen állapotban a könyveimet!Legutóbb pl:Az egyik kedvenc könyvem tűnt el rejtélyes körülmények között,az egyik oszt.társam kölcsönkérte,meglátta nála a bnője,ő is szerette volna elolvasni így elvitte tőle,haza vitte,és otthon az anyukája csapott le rá,és most már nem is tudom követni,h kinél van...De már 2hónapja kapom az ígéreteket,h majd holnap visszakapom!
    Nem szép dolog,de nagyon irigy vagyok-e,tényleg amelyik könyveket nagyon szeretem csak barátoknak,rokonoknak adom oda,ismerősöknek nem:)
    Azt hiszem eddíg még nem kommeltem ide,épp itt volt már az ideje:)

    VálaszTörlés
  3. Egyszer adtam kölcsön könyvet, azt salátaként kaptuk vissza. Mérges voltam, mert mi azt szeretjük ha a könyvek sokáig újnak néznek ki.

    Tesóm játékokat adott már kölcsön a legjobb barátainak, de ő is úgy járt mint te. Egyik letagadta, hogy nála lenne. Pedig biztos, mert én mindig felírtam kinek mit adott kölcsön a tesóm. Másik meg azt mondta elhagyta. Azt a két játékot én is szerettem. :(

    VálaszTörlés
  4. Ilyen helyzetben már én is találtam magam -még középiskolásként-, mikor is az egyik osztálytársam kölcsönkérte egy könyvemet, s több hónap nyaggatás után végül az lett a dolog vége, hogy leérettségiztünk, a könyvem pedig végleg nála maradt, mert a kapcsolatot persze azóta sem tartjuk. Az egyetlen szerencsém, hogy nem volt fontos a könyv, igazán nem is hiányolom, mégis a tény, hogy ilyen galád módon eltulajdonította, örökre tüskét hagyott bennem.
    Ezek után persze én is csak anyának és a legjobb barátnőmnek adok bármit is, ők pedig nagyon vigyáznak rájuk, tudják mennyire féltem a kicsikéimet:D

    VálaszTörlés
  5. Juj, ez nagyon durva történet! :-O Az ilyen esetek mindig megerősítik azt a meggyőződésemet, hogy nem szívesen adok kölcsön könyveket, csak tényleg kivételes személyeknek (de ehhez hozzátartozik az is, hogy én se szeretek kölcsönkérni másoktól).

    VálaszTörlés
  6. Az még csak hagyján(?), hogy elfelejti, de le is tagadja. Ejnye, de nem szeretem az ilyet. Ezért nem adok kölcsön semmit (könyvet pláne nem), nálam is csak a barátnőm képez kivételt.
    Jó, hogy végül rátaláltál, és igen diplomatikusan rendezted.:)

    VálaszTörlés
  7. Szomorúan látom, hogy másoknak is olyan negatív tapasztalatai vannak, mint nekem. Viszont ezek után végkép nincs bűntudatom, azért mert „irigy” vagyok, és nem adok kölcsön könyvet (kivéve a két kiváltságosnak).

    Andiamo@ a történet attól igazán durva, hogy Y rokonom, s 2-3 éve még elválaszthatatlanok voltunk, jobban kijöttem vele, mit a saját testvéremmel. Így aztán duplán rosszul esik.

    Zitu@ köszi az első kommentet!:) Kávéfoltos nem volt még? Én már tudom milyen, mikor a hófehér borítójú könyvem azután kerül haza, miután telibe találta egy csésze kávé. Az ütközés frontális volt :S

    Elly@ én is így vagyok ezzel. Nem azt mondom, hogy a könyvhöz hozzá se lehet érni. Ez túlzás lenne. De azért szamárfülezés, agyonhajtogatás, és a kávé mellőzése szabály!

    Szanik@ nekem is volt ilyen középsulis osztálytársam, érettségi után már nem is találkoztunk, de sikerült visszaszereznem tőle a nagymamáján keresztül, mert ő nem tudott időt szakítani rám. Azóta sincs kommunikáció köztünk.

    Heloise@ a kölcsön kapott könyvet én is nagyon féltem, lehet ezért kértem már rég kölcsön. Pedig idén kinéztem már valakinél egy könyvet :S

    Elliot@ Tényleg diplomatikus maradtam? Én meg azon görcsöltem, hogyan ne legyek bunkó, mert közben azért felforrt az agyvízem

    VálaszTörlés
  8. A fenti mondjuk tényleg pofátlanság, bár én egy kicsit máshogy állok a könyvek kölcsönzéséhez. Azért még át tudom érezni a helyzeted :(

    Ami engem illet, én nem vigyázok ennyire a könyveimre. Sokkal inkább úgy vagyok vele, hogy utálom azt, hogy megveszek egy könyvet drága pénzért, és arra a sorsra jut, hogy alig néhány óra alatt végzek vele, aztán meg csak áll a polcon. A könyvek azért vannak, hogy olvassák őket, és én szeretem megosztani azokat a könyveket, amiket én is szerettem. Van kettő barátnőm, akikhez például kérdezés nélkül küldöm azokat a könyveket, amikről tudom, hogy nekik tetszene. Ami meg nem kell nekik, vagy éppen tudom, hogy ugyanúgy nem tetszene nekik, mint nekem sem, mostanában a blogomon szoktam felajánlgatni kölcsön-, de akár örökbeadásra is, mert nálam nem fér. Konkrétan annyira nincs hely a polcon, hogy a szekrény tetejére halmozom az olvasott könyveket, míg az olvasatlan kötetek a ruhásszekrény aljában tornyosodnak.

    Különben sem tudom, hogy minek kellene vigyáznom rájuk. Van néhány, amit félretettem a leendő gyerekeimnek, de ezek mindegyike mesekönyv, amit körülbelül 12-14 éves korukig élveznének. Utána meg úgysem azokat a könyveket fogják olvasni, amiket én most olvasok. Anyukámnak, és nagymamámnak brutálisan sok könyve van, és én biztos vagyok benne, hogy nagyon jók, de nekem fölöslegesen tartogatták, mert most gyakorlatilag csak YA-t olvasok, meg egyébként is szeretek képben lenni a friss megjelenésekkel. Lehet hogy a gyerekem ugyanígy lesz ezzel. Vagy neadjisten nem is fog olvasni.

    VálaszTörlés
  9. Ahhoz képest biztos, mint amit én mondtam volna az illetőnek.:)

    VálaszTörlés
  10. Ehhez képest,hogy égett a pofámról a bőr,mikor -teljesen véletlenül-elszakítottam a Fable-könyv egyik lapját...Hogy féltem,hogy mi lesz a reakció...
    De vállaltam volna a kiszabott "büntetést"...
    De a pozitívum: visszakaptad a könyved! Ez a fontos...Y meg...no comment

    VálaszTörlés
  11. Látom sok sorstársam akad.
    Pofátlanság letagadni,nem vissza adni,megrongálni más könyvét!
    Én két nagy kedvenc könyvemmel jártam úgy,hogy direkt nem adták vissza.Mit el keresgéltem a Fables-Álomhajszát,mire újra meg tudtam venni.

    Azóta szigorúan írom,kinek mit adok kölcsön.De így is csak nevelőapumnak,húgomnak és egy barátnőmnek adok kölcsön.

    Drága a könyv,nem tudom miért nem lehet vigyázni rá.Máséra meg pláne!

    Szerintem nagyon jól kezelted a dolgot és cifráztam volna az tuti!

    VálaszTörlés
  12. pingi@ nagyon szép tőled, hogy örökbe adod a könyveid. Én ennél irigyebb vagyok :)

    judy@ én is írom:D van egy cetli a könyvespolc széléhez ragasztva, azon pedig a nevek-könyv címekkel párosítva

    Therese@ Tudtam, hogy nem szándékosan csináltad, Fable pedig szívós :D

    VálaszTörlés
  13. Én azok közé tartozok, akik nem szeretnek kölcsön kérni és kölcsön adni sem könyvet, pont azért, mert kínos helyzetbe kerülhetek miatta.
    Ha egy könyvre fáj a fogam, akkor inkább addig kutakodok, várok, míg meg nem találom azt a helyet, ahonnan olcsón beszerezhetem. Na persze ha a főiskolához kellenek könyvek, marad a könyvtár, de azt sose úszom meg bünti nélkül :(

    VálaszTörlés
  14. Én már évek óta adtam kölcsön könyveket barátnőknek, aztán az idén az egyiket nem kaptam vissza, mert "Nincs nálam". Fel volt írva, hogy nála van, és tudtam, hogy még nem adta vissza, de azért átkutattam a szobámat, hátha mégis... Persze nem lett meg. Kerestettem a lánnyal még párszor, de a válasz mindig ugyanaz, nincs nála. Azóta nem kért tőlem senki könyvet, de jobb is, félnék, hogy azt se kapom vissza. Aki elveszíti a könyvemet, az pedig nem hinném, hogy kap újabb esélyt arra, hogy kölcsönözzön tőlem...

    VálaszTörlés
  15. Egyetértek veled! Én is már csak 2 embernek adok kölcsön, de ők olyanok is, vigyáznak rá.
    Az nem értem miért kell letagadni, hogy még nála van, azért nem akkora vagyon, és ha neki is tetszik megveszi magának, vagy később is kölcsönkéri.
    Grrr, az ilyenért harapok

    VálaszTörlés
  16. Ha igazán szereted az exedet, és vissza akarod kapni, függetlenül a szakítás okától, politikai hatalomra vágysz, meg akarsz gyógyulni bármilyen betegségből. Bármi legyen is a helyzete, lépjen kapcsolatba a „Voodoo Lord”-val a „voodooconnect60@gmail.com” címen, hogy megoldásokat találjon a problémáira... és sok csodálatos és rendkívül hétköznapi dolgot csinált... Ha saját tanúvallomását szeretné megszerezni, lépjen kapcsolatba a voodoo Lorddal a (voodooconnect60@gmail.com) címen, vagy felveheti vele a kapcsolatot Whatsappon keresztül (+234-8097014925), és egy próba meg fogja győzni. ..

    VálaszTörlés
  17. A szerelem akkor szép, ha van valaki, aki kiegészíti. Voodoo Lord egy igazi varázsló, és egy nagyon egyedi és erős ember, akinek bölcsessége van. Nem tudtam teherbe esni, mert termékenységi problémáim voltak. A férjem emiatt vált el tőlem. Annyira aggódtam, mindig sírtam, és még az öngyilkosságon is gondolkodtam, de egy barátom bemutatott Voodoo Lordnak, aki szintén segített neki megoldani a saját problémáját. Megadta az e-mail címét, felvettem vele a kapcsolatot és mindent elmagyaráztam. Biztosított, hogy segíteni fog, hogy ne aggódjak. A Voodoo Lord örömet hozott az életembe és a családomba, visszahozta hozzám a férjemet lelki erejével, teherbe ejtett, különleges erejével meggyógyította a nővérem rákot. Voodoo Lord valóban tehetséges, és nagyon jó ember, aki igazán tudja, hogyan kell elvégezni a munkáját. Ha nem Voodoo Lord, az életem romokban hever. Köszönöm szépen Voodoo Lord, soha nem fogom abbahagyni arról beszélni, hogy milyen nagyszerű és hatalmas vagy. Szavakkal nem lehet kifejezni, milyen jót tettél értem és a családomért, és úgy gondolom, hogy a szavak nem lesznek elegendőek a jó és nagyszerű munkád leírására. Ha spirituális segítségre van szüksége, miért nem futhat a Voodoo Lordhoz, forduljon hozzá az e-mail-címén: voodooconnect60@gmail.com vagy a Whatsapp +234 8097014925 telefonszámon, és ő segíteni fog. A Voodoo Lord ártalmatlan, biztonságos és megbízható, ezért forduljon hozzá most, hogy megoldja bármilyen problémáját.

    VálaszTörlés
  18. Az elmúlt négy évben (HERPES VÍRUS) szenvedek, és állandó fájdalmaim voltak, különösen a magánéletemben. Az első évben hittem Istenben, hogy egyszer meggyógyulok. Ez a betegség elkezdett keringeni az egész testemben, és az orvosomtól kaptam kezelést, néhány hete kerestem az interneten, hátha kapok információt a betegség megelőzésével kapcsolatban, keresésem során láttam valakinek a vallomását. akit (HERPES VÍRUS) egy voodoo lord nevű férfi gyógyított meg, és megadta ennek a férfinak az e-mail címét és WhatsApp számát, és azt tanácsolta a súlyos betegségben szenvedőknek, hogy vegyék fel vele a kapcsolatot, hogy segített neki meggyógyítani a rákot több mint 5 évvel ezelőtt, és a rákot. soha nem jött vissza, és teljesen meggyógyult. Ezért írtam a voodoo lordnak, és elmondtam neki (HERPES VÍRUSOM) azt mondta, ne aggódjak, hogy meg fogok gyógyulni. Soha nem hittem el, de próbát kellett vállalnom, mert nagyra értékelem az életemet, az egészségemet és a kényelmemet. Az összes eljárás és gyógymód után, amit ez az ember adott nekem, néhány héttel később változásokat kezdtem tapasztalni az egész testemben, és a voodoo Lord biztosított arról, hogy meggyógyultam. Egy idő után elmentem az orvosomhoz a kórházban, hogy megerősítsem, meggyógyultam-e végre, és orvosilag megerősítették, hogy meggyógyultam, és az orvosom nagyon meglepődött. Szóval bátran tanácsolhatom minden szervezetnek, aki bármilyen betegséggel küzd, hogy lépjen kapcsolatba a voodoo lorddal. E-mail:::: voodooconnect60@gmail.com, WhatsApp: +2348097014925

    VálaszTörlés
  19. Csak szeretném megragadni az újabb alkalmat, hogy tanúságot tegyek arról, mit tett értem ez a nagyszerű varázsló, Voodoo Lord. Amikor először kapcsolatba léptem vele, segített helyreállítani a békét, a szeretetet és a boldogságot a házasságomban azáltal, hogy teherbe ejtett, a férjem pedig abbahagyta a csalást, és elkezdett felelősségteljesen viselkedni. És most éppen arra késztette a férjemet, hogy megkapja a régóta esedékes előléptetését a munkahelyén, egyéb juttatásokkal együtt. Most a boldogság egy újabb szintje a családomban ennek a nagyszerű, erőteljes és hatékony varázslónak köszönhetően. Vedd fel vele a kapcsolatot most, és kérj tőle segítséget az elérhetőségeivel kapcsolatban voodooconnect60@gmail.com használhatod a whatsappot is + 234 8097014925... Csodákra képes, már másodszor is csodát tett velem.

    VálaszTörlés