2011. március 11., péntek

E-book, avagy a nyomtatott könyvnek befellegzett?

A héten a Grimpowot olvasva merült fel bennem a kérdés, miszerint az elektronikus könyvek növekvő népszerűsége, a nyomtatott könyvek „halálához” vezethetnek-e?

Több, mint egy éve van már egy ebook olvasóm. Súlyos ezreket spórolt meg nekem azzal, hogy nem kellett a fősulis letölthető jegyzeteket, könyveket, szakirodalmat kinyomtatnom. Számítógép előtt nem tudok olvasni, egyszerűen nekem nem megy, hamar megfájdul a szemem. Szeretem a kis masinát, mégse használtam eddig csak tanuláshoz.

A héten viszont, jött előolvasásba a Könyvmolyképzőtől a Grimpow. Előkaptam a kis gépem, és belemerültem az e-könyvbe. Közben pedig szándékosan összehasonlítottam a hagyományos nyomtatott könyvekkel.

Észrevételek:
Az e-könyv ugyan „zöld”, környezetbarát, hiszen, ha nem kerül nyomtatásba egy könyv, akkor papírt, energiát, festéket spórolhatunk meg.
Viszont, lehetnénk környezettudatosabbak a nyomtatott példányokkal is, hiszen újrahasznosított papírt is használhatnánk.
Mondhatod, hogy az újrahasznosított termékek drágábbak, így értelemszerűen a könyv ára is emelkedne
Saját magam tapasztaltam a papírtermékeknél (füzetek, nyomtatópapír), hogy az újrahasznosítottból készültek jelentősen drágábbal, mondván környezetvédelmi díj, az eljárás költségei stb..  Úgy gondolom, ezzel szépen megvezetnek bennünket. Pl: Vavyan Fable könyvei újrahasznosított papírból készülnek, és az áruk nagyon baráti. A legutóbb megjelent kötete 2195,- és még ebből jön le ilyen, olyan kedvezménnyel, attól függ, hol veszed meg.

Az e-olvasóval helyet spórolhatok, rengeteg könyv elfér egy helyen, a készülék memóriája bővíthető. Elegáns, divatos, menő.
Oké, sok könyv egy helyen, és nincs helyhiány, könyvespolc mizéria, nem kell őket rendezgetni, port törölni. Viszont, azok a gyönyörű borítók, az a könyv illat, az élmény, hogy kezembe vehetem, megszagolhatom, lapozhatom. Nagyon hiányozna! Bár jó kis olvasóm van, de a könyv néhány illusztrációja kifogott rajta, nem tudott minden képet, rajzot megjeleníteni. Nagy hátránya, hogy mint minden ami elektronikus, ez e-olvsó is lemerülhet. Naná, hogy a könyv legizgalmasabb pontján, amikor a főhősök élete egy hajszálon múlik. (Ettem is a kefét a héten emiatt). Egy nyomtatott könyvnél max. csak én merülök le, de engem nem kell a konektorba dugni :)   

Az e-book olvasó baromi drága. Oké, egyre csökken az ára, lehet már venni 30.000.- körül is, de még ez is nagy összeg egyben. Mondhatjuk, hogy hosszútávon pénzt spórolunk, hiszen letöltjük ingyen a könyvet a netről. De mi van a nem ingyenes, védett, vagy már feltört, nem jogtiszta e-könnyvel?

Én jól járok, ha ingyen letöltök egy könyvet. Így viszont másokat károsítok. A kiadókra, vagy az áruházakról nem beszélek, valami oknál fogva számomra nem ők az elsőszámú káralanyok. Én itt az íróra gondolok. Hiszen az írás is ugyan olyan munka, mint bármelyik másik. Persze nem lehet összehasonlítani azzal, ha valaki 12 órát dolgozik egy építkezésen, vagy 36 órás ügyeletben ágytálakat cserél, betegeket mosdat. Ezzel nem azt akartam mondani, hogy keményebb munka, vagy jobban meg kellene becsülnünk, mint bármelyik más szakma képviselőit, csak annyit, hogy az író ír, munkájának gyümölcse a könyv, és ahogyan a pék terméke a kenyér, amit, ha simán lenyúlok fizetés nélkül, az már lopás. Akkor minek is minődül, ha én letöltök egy könyvet fizetés nélkül?

DE mivel kishazánkat törvénytisztelő polgárok lakják, megvásároljuk az e-bookot. Nézzük mi a helyzet a jogtiszta szerzeményünkkel! Bookline e-könyvei között szemezgettem. Paulo Coleho Brida c. regénye 15% kedvezmény mellett 2542,-be kerül, ugyan ennyiért lehet megvenni nyomtatott formában. Cecelia Aherntől a Talált tárgyak országa 15% kedvezménnyel 2967,- szintén ennyi a papír kiadás. Na ha én már egy könyvért ennyit kiadok, akkor azt a polcomon szeretném látni, és nem pdf-ben egy memóriakártyán. Más a helyzet, ha jóval olcsóbb lenne. Mondjuk 3000 ft. helyett 1000 ft. , hiszen már nincs előállítási, terjesztési, szállítási költség.

Egy ebookba nem tudsz részeket bejelölni, jegyzetelni, pedig egy újraolvasásnál ez nagyon jól jön. Szeretem bejelölni a kedvenc részeimet, idézeteimet. Sok könyvben címkézek, hogy polcról levéve, azonnal lássam, hol vannak a jó részek.
Személy szerint, én vadászok antikváriumban olyan könyvekre, amiket valaki eredetileg ajándékba kapott, és beleírt valamit. Ezeknek a könyveknek, úgy érzem külön történetük van, és megérdemlik, hogy valakinek a polcán helyet kapjanak.

Egy saját történet következik. Dickens soha nem csábított még olvasásra, így volt ez egészen mostanáig. Egy nap szemezgettem a könyveim között, melyikre nincs szükségem, melyiktől válnék meg. Rábukkantam a Dopperfield Dávidra. Én ezt nem akarom elolvasni, de beviszem az antikváriumba, hátha valaki pont ezt keresi. Kinyitottam, hogy átnézzem nem sérült-e, megvan-e minden lapja, és rögtön az első oldalon megláttam apukám nevét. A könyvet 1978-ban kapta. Ezt a könyvet olvasta 14 évesen. Milyen lehetett ő akkor? Mit gondolt a világról? Hogyan képzelte el az életét? Vajon mit szólt volna akkor, ha valaki meg jelenik a jövőből, és megsúgja neki, hogy 10 év múlva megszületik majd az ő könyvbolond lánya. Valószínűleg körberöhögi az illetőt.

Egy látszólag értéktelen könyv, felbecsülhetetlen kincsé vált.
Nem hiszem, hogy ez megtörténhet egy elektronikus könyvolvasóval is. 50 év múlva az unokáim nem fogják ámulva nézni, hogy nini a nagyi ezen olvasott. Nagyobb az esélye, hogy a kacatok, majd a szemét közé kerül, mert valószínűleg lesz helyette valami szebb, modernem, mint ahogyan a videó járt a dvd-lejátszó megjelenése után.
Viszont az apukám könyve 1978-ból még akkor is ott lesz, mint a könyvtáram egyik legértékesebb darabja!

Összegezve: az e-olvasó hasznos, és praktikus találmány, de a nyomtatott könyvet soha nem múlhatja felül. Viszont, meg kellene találni a módot arra, hogy a könyvek előállításával ne károsítsuk tovább, a már eddig is túlhajszolt Földanyát!

Mi a véleményetek ebook vagy nyomtatott könyv?

16 megjegyzés:

  1. Tartom véleményemet: az üzlet nem más, mint a megfelelő hülye megtalálása. Occam borotvája: mi az olcsóbb? Egy e-könyv előállítása a könyv pdf kéziratának másolásával, esetleg pár perces procedúrával jogvédetté tenni, és interneten keresztül eljuttatni az olvasóhoz?

    Vagy a kéziratot megfelelő formátumba tördelni, kinyomtatni (anyagot és eszközöket beszerezni a nyomtatáshoz), bekötni (a borítóra is kerüljön valami szép kép, grafikus költségei stb.), szállítani a viszonteladóhoz (árképzésbe bekalkulálni a természetesen előforduló ramponált, selejtes példányok értékét is)?

    Az e-könyv előállítása olcsóbb, de ugyanolyan áron eladva nagyobb hasznot hajt. Ka-csing.

    Személyes vélemény: akkor is könyv-párti vagyok, ha a világ másik végén már WC-re is elektronikus kütyük segítségével járnak a népek!

    VálaszTörlés
  2. E-bookba is tudsz bejelölni, jegyzetelni. Legalábbis olvasója válogatja.

    VálaszTörlés
  3. Lobo: most hogy mondod, enyémen is leltem ilyen funkciót, de nem vagyok tőle elragadtatva. Könyv+ cetli jobban bejön:)

    VálaszTörlés
  4. Én is inkább konzervatív, papírpárti vagyok :). Nincs e-olvasóm, talán egyszer lesz. De miért a papír? Mert olyan jó, amikor megtalálom az igazi idézetet majd a blogba, rögtön keresem a ragacsot és teszem bele. Éppen ma pakoltam le a polcról és néhány könyvben ott vannak a kis cetlik :). Egyébként olvasás közben szoktam szagolgatni a könyvet, mert oylan jó :P. Ahogy írtad, tényleg jó az e-olvasóban, hogy akár több száz könyvet is magaddal vihetsz egyszerre és mondjuk nem szakad le a vállam, viszont akkor is olyan jó, amikor a táskámból külön szatyorból kivadászom a könyvet és fellapozom :).

    VálaszTörlés
  5. Ez tényleg elképesztő, ha legálisan akarok hozzájutni új e-könyvekhez, akkor a kinyomtatott árán kellene megvennem. Kiesik jó pár költség (kinyomtatás, szállítás, raktározás, stb), és csak a legszükségesebb marad: az író(k), szerkesztő(k) munkadíja, reklámozás és a tisztességes haszon. Valahol az eredeti tized és a negyed ára között lenne jogos árulni őket.
    Más kérdés, hogy ha már elektronikus könyv, akkor több értelme van a hangoskönyveknek, ezekből már jó párat végig is hallgattam, csak mp3 lejátszó (általában már úgy is megvan) és a hangfájl kell hozzá. Azért sokkal praktikusabb, mert tegyük fel, hogy napi egy órád van leülve, szemeddel is ráfigyelve olvasni, de talán 4-5 is, amikor mást csinálsz (közlekedsz, futsz, mosogatsz, kutyát sétáltatsz, kertészkedsz), de közben legalább egyik füleddel tudod hallgatni. A vakoknak lett kitalálva de látóknak is nagyon hasznos. Nyelvtanulásban meg főképp.

    VálaszTörlés
  6. Én is inkább papírpárti vagyok, azt hiszem ezt már jól kifejtettétek előttem, hogy miért, szóval ezt nem részletezném :-) Viszont, az e-bookokban tök jók lennének az egyszer olvasós könyvek, amikre az ember baromira kíváncsi, de miután elolvasta úgy sem veszi le többet a polcáról, és csak feleslegesen foglalná a helyet. De ez tényleg csak akkor lenne megvalósítható, ha az e-bookokat olcsóbban lehetne kapni. Kicsit felháborítónak tartom, hogy ugyanannyiért adják, mint a rendes könyveket - de én bízom benne, hogy ez majd változni fog a jövőben :-)

    VálaszTörlés
  7. (Ó, hogy a. Írtam egy elég hosszú kommentet, erre nem ledobott a net.) :oS
    Én könyvpárti vagyok. Szeretem kézbe venni, megcsodálni, tapogatni a borítót, belelapozgatni, pörgetni az ujjaim között a lapokat, szeretem ápolgatni, törölgetni őket, könyvjelzőkkel díszíteni, látni őket. Ezt egy e-book nem tudja megadni nekem.
    Viszont, néha praktikusabb lehet, mint egy könyv. Csak gondolom, nekem nincs és nem is tervezem a vételét.
    Abban is biztos vagyok, hogy a jövő az övéké. Lehet, hogy 20 év múlva, de a könyv olyan ritkaság lesz, mint a bakelitlemez. Anno, mikor gyerek voltam, el se tudtuk képzelni, hogy valaha lesz CD, DVD és tessék. Praktikusabb, a bakelitet lelökte a trónjáról. Teljesen a könyvek nem fognak eltűnni papír formájukban, de jelentősen nőni fog az e-bookok száma. Szerintem :o)

    VálaszTörlés
  8. Nagyon jó kis bejegyzés lett. Főleg az a rész tetszett, ahol apukád könyvéről írtál.:)
    Én még nem sokat olvastam e-könyvben, inkább mindig csak tervezem. Nekem arra nagyon jó, hogy beleolvassak, hogy tetszene-e az adott könyv, de nem vagyok annyira oda érte. E-könyv olvasóm nincs, nem használnám annyit, hogy érdemes legyen 10 ezreket áldoznom rá. Ha majd lemegy az ára, talán veszek egyet, de kb. 10ezernél többet nekem nem érne meg.
    Szóval én is inkább nyomtatott könyv párti vagyok, de nem vagyok ellenére a technika fejlődésének sem, csak továbbra is legyenek igazi könyvek.:)

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm a véleményeteket!
    Örülök, hogy azért általános, hogy a KÖNYV az a nyomtatott papír!
    Én is úgy gondolom, hogy egyre népszerűbb lesz az e-book, főleg, ha az árak lentebb mennek.
    DE bízom abban, hogy soha nem fogja kiszorítani a könyveket, és jól megfér majd egymás mellett a kettő!
    A hangoskönyv nekem nem nyújtott olyan élvezetet. Nyelvtanuláshoz viszont kiváló!

    Niki@ én is imádom képbe venni, szeretgetni a könyveket! Nagy borítómániás lettem :)

    Andiamo@ sok-sok könyv egy táskában... Nyaralni mentünk 3 hétre, apukám büszke volt, hogy NŐ létemre minden holmim egyetlen táskában elfért. Aztán megemelte a pakkot, és majd beleszakadt. Kérdezte is, hogy követ viszek a tengerpartra? Nem mertem elárulni, hogy 6 regény, és 2 nyelvkönyv van nálam, csak a nyaralás alatt jött rá, amikor mindig más könyvet látott nálam:)

    Sajtosrolo@ tényleg jó, hogy ha nem tetszik annyira, vagy nem olvasnám egynél többször akkor egyszer elolvasom, és nem kell megvennem. Valószínűleg ha nagyon jó a könyv, akkor megvenném nyomtatottan is

    VálaszTörlés
  10. Én is könyvpárti vagyok. Olyan jó amikor meghozza a futár a könyvcsomagot, nézem milyen vastag a könyv, beleolvasgatok, majd anyukám is elolvassa a fülszövegeket. Utána megbeszéljük neki, hogy tetszik, mennyire várja, hogy elolvassa stb. E-book olvasó számomra rideg, bármikor elromolhat, meg bármikor előfordulhat, hogy hetekig nincs áram, így olvasni sem lehetne.

    VálaszTörlés
  11. Köszi Elly a véleményed!
    Futárok: már kedves ismerősként köszöntjük egymást, olyan sokat járnak hozzánk. De a postásunk a kedvencem,egy idős bácsika, mindig elsüti a poént, ha látja, hogy könyvet hoz nekem: "Jól meghízott ez a levél!"

    VálaszTörlés
  12. Szívesen. Postásotok nagyon kedves. :)

    VálaszTörlés
  13. Munkához, tanuláshoz, nyaraláshoz mindenképpen e-book ( helykihasználás, súly, stb. ), viszont fotelben, kandalló mellett csak könyvet tudok elképzelni. :o)

    VálaszTörlés
  14. Névtelen köszönöm a véleményed:)

    VálaszTörlés
  15. Megleltem a kis szösszeneted. :)

    Régebben egyértelműen nyomtatott könyv. Ám minek után kétszer is sikerült gerincsérv közeli állapotba kerülnöm a pesti utak és a rengeteg könyv miatt (vittem vagy 3-at, hogy olvassak a vonaton, hazafelé meg vagy 20-at, mert újratöltöttem a készleteket) már úgy vagyok vele, hogy utazáshoz pont jó lenne az e-könyv és az olvasó.
    Azaz, szeretnék a polcomon lévő könyvekről egy e-formátumot is, no meg egy olvasót hozzá.
    De ez amolyan távlati terv. Mondjuk két éves.
    Igaz, így sem lesz sokkal könnyebb a bőröndöm, de valamivel azért mégis.
    És magamban meglesz ezzel a tudat, hogy haladok is a korral, de továbbra is ragaszkodom könyvgyűjtő szenvedélyemhez.
    Az örök szerelem mindig is a nyomtatott könyv marad. (Ó, Gutenberg, hogy én mennyire szeretlek!)

    Ezért ugye nem utálsz? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dehogy utállak! :) Elismerem tényleg praktikus, főleg a mai nap után, amikor majd leszakadt a vállam a sok könyvtől. Úgy érzem a kettő egészséges kombinálása lesz a jó megoldás :)

      Törlés