2011. március 22., kedd

Jean M.Auel: A Barlangi Medve népe

Vannak könyvek, amiknél még a borítót sem kell látnom, elég észrevennem a címet, és már jön is az érzés: El kell olvasnom! Így jártam most is. A Barlangi Medve népéről korábban még nem is hallottam, mégis, amikor rábukkantam, már azelőtt éreztem, hogy ez nekem kell, mielőtt belepillantottam volna a fülszövegbe.

 A történelemre mindig úgy tekintettem, mint egy hatalmas terjedelmű regényre, ami az emberiségről szól. Ezért is imádtam a kezdetektől, és játszi könnyedséggel tanultam meg.  A Barlangi Medvét olvasva rá kellett döbbennem, ha Jean M. Auel írná a történelem tankönyveket, nem lenne olyan diák, aki ne élvezné, és ne falná be azonnal az egész tananyagot.

Aurel regénye egy időkapszula, ami elrepített egészen a Neander-völgyi emberek korába.
A Barlangi Medve népének életébe pillanthatunk be. A történet kezdetén a törzs éppen vándorolni kényszerül, mert egy földrengésben elpusztult a barlangjuk, és új otthont kell találniuk. Útjuk során Iza a javasasszony egy idegen gyermeket talál. Ayla más, mint a törzs, szőke, kékszemű, nagyon magas, a nép szemével kifejezetten csúnya. Furcsa hangokat ad ki, amikor jókedvű (nevet), és különös betegség támadja meg a szemét, amikor szomorú (sír). A kislány elveszítette családját a földrengés során. Iza és a törzs varázslója, Creb személyében egy új családra talál.
A javasasszony, és a varázsló tekintélyének köszönhetően a törzzsel maradhat. Köztük nő fel, kicsit mindig idegen marad, de akaraterejének és ügyességének köszönhetően befogadják, megszeretik, törzsbélinek tekintik. Egyetlen személyt leszámítva, Ő ez első perctől fogva ellenfelet lát a lányban, és mindenáron ártani akar neki…

Első körben úgy gondoltam, hogy a könyv a maga méreteivel (csekély 590 oldal), legalább egy hétig kitart majd. Aztán hipp-hopp, csak azt vettem észre, hogy én bizony egy nap alatt elpusztítottam 300 oldalt. Ezzel már el is árultam, hogy a regény fenemód olvastatja magát. A letehetetlen kategóriába tartozik.

Ayla személyében egy szerethető karaktert kap az olvasó, akivel könnyű azonosulni. Bár a lány egy sokkal fejlettebb idegen törzsből származik, a Medve népe mégis őt tartja alsóbb rendűnek, visszamaradottnak. Különös borzongással figyeltem, ahogyan Ayla ösztönösen lemegy arra a szintre, ahol az őt befogadó nép van. Azt pedig kifejezetten öröm volt látni, ahogy önmagától ráébred, hogy sokkal okosabb és összetettebb dolgokra képes, mint népének tagjai, hogy akármennyire is próbál úgy viselkedni, ahogyan azt a törzs asszonyaitól elvárják, neki nem megy, az ő ösztönei mást súgnak.

A hétvégén Ildus barátnőmnek meséltem a könyvről. Miközben egyre lelkesebben belemerültem, rájöttem, bizony beleszerettem ebbe a történetbe! Függő lettem! Olyan regény, amit mindenkinek a kezébe nyomnék!
Élvezet volt elmerülni Auel világában! Ide nekem a folytatást! 
A könyvet köszönöm az Ulpius-háznak
Ami nagyon tetszett : Spoiler! Hogy mindenkinek van egy a személyiségéhez passzoló toteme, védőszelleme. Spoiler vége!
Kedvenc idézet: "Vajon miért kezd könnyezni, valahányszor azt hiszi, hogy nem szeretem?"
Borító:  A magyar borító jött, látott, és győzött nálam! 
Pontozás: 5
Kiadó: Ulpius-ház 
590 oldal

Eredeti cím: The Clan of the Cave Bear
Fordította: Rindó Klára és Szabados Tamás



Jean M. Auel 1936-ban született Chicagóban. Fiatalon, 18 évesen férjez ment, 25 éves korára már öt gyermeke volt. Munka és család mellett kezdett egyetemre járni
A Barlangi Medve népe A Föld gyermekei regényciklus első darabja. A sorozat 6 részből áll. Az írónő 31 évvel ezelőtt kezdet el írni az első részt. A 6. kötet napjainkban fog megjelenni Amerikában.
Az Ulpius-ház ígérete szerint a folytatás, A Lovak Völgye 2011 októberében várható. 

A Barlangi Medve népéből a 90'es években film készült, amit az írónő szeretett. Valahogy-e miatt, és azután, amit Katamanó írt a feldolgozásról, nem szaladok megnézni a filmet. 
A könyv viszont újraolvasós kategóriába tartozik! 

9 megjegyzés:

  1. A könyvet nem olvastam ( még :o) , de a film mindenképpen a megnézendő kategóriába esik ( ha a Tűz Háborúja tetszett, ez is fog )

    VálaszTörlés
  2. Utána néztem egy kicsit a filmnek, sokan írnak róla jókat is. Lehet sort kerítek rá vmikor

    VálaszTörlés
  3. Filmet én is megakarom majd nézni, de a könyv biztos sokkal jobb nála. Remélem sokan megveszik és elolvassák.

    VálaszTörlés
  4. Én is bízom benne:) Remélem minél hamarabb kijön az összes rész, nagyon várom a folytatást!

    VálaszTörlés
  5. No, elolvastam...
    A könyv is jó a maga módján meg a film is. Nekem a film jobban tetszett, a párbeszédek néha olyan filozofikus magaslatokba emelkedtek, amit nem tudtam egyeztetni a szótag és gesztusnyelvben előadhatóval, ez egy kicsit nekem zavaró volt. Ez persze csak magánvélemény.
    Még a tárgyban tudnám elolvasásra javasolni:
    Rosny - A tűz meghódítása
    Szentiványi J. - A kőbaltás ember
    Jó szórakozást!

    VálaszTörlés
  6. bocsi, az agyam előbbre járt, mint a kezem...
    Tehát:
    ... >> a könyvben << a párbeszédek néha olyan filozofikus magaslatokba emelkedtek, amit nem tudtam egyeztetni a szótag és gesztusnyelvben előadhatóval, ez egy kicsit nekem zavaró volt...

    VálaszTörlés
  7. Köszi a tippeket!
    Van valami amit a filozofikus gondolatokról írtál, ott inkább az író gondolkodik :) engem nem zavart.

    VálaszTörlés
  8. Pont most olvasom. Néhány hiba ellenére nagyon addiktív.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én elnéztem ezeket a hibákat, mert nagyon élveztem :)

      Törlés